Heel Nederland ervan overtuigen dat reablement de oplossing is om de ouderenzorg futureproof te maken. Je zou verwachten dat daar een complete communicatie-afdeling handenvol werk aan heeft. De realiteit is dat die ‘complete afdeling’ vooralsnog bestaat uit – welgeteld – één communicatieadviseur. Al klopt dat van die handenvol werk wél, lacht Marieke Hoekwater. ‘Als ik zie wat er af en toe allemaal aan werk naar mij toe komt…’ Werk dat ze niet alleen met plezier maar ook met veel ervaring doet. En vooral met veel bezieling. ‘Als ik vanuit mijn positie een waardevolle bijdrage kan leveren aan verandering in de ouderenzorg in Nederland, zou dat té gek zijn.’
Een kleine 25 jaar loopt ze al rond in communicatieland. Klussen gedaan voor uiteenlopende opdrachtgevers, van communicatiebureaus en accountantsorganisaties tot veiligheidsregio’s. Ook al had ze geen ervaring met de ouderenzorg, in aanraking met het onderwerp ‘reablement’ kwam Marieke al wel. ‘Mijn moeder had een ongeluk gehad. Dan maak je mee hoe het er in verpleeghuizen aan toe gaat. En dan word je als oudere bijna behandeld alsof je niet goed bij je hoofd bent. Dat is mijn moeder allesbehalve. Dan zie je die wereld van een andere kant. En dan zie je ook: de zorg sluit niet goed aan bij wat een oudere wil of vraagt.’
Gelijk een klik
Daarom is het Linkedin-berichtje van directeur Ronald Simons van Reablement Nederland een schot in de roos. ‘Ik had gelijk een klik met Ronald, toen ik hoorde wat Reable Nederland wilde. Dat vond ik interessant. Bij een grote corporate is veel al uitgedacht en is het vooral een kwestie van uitvoeren. Hier is het superbreed. Ik mag overal over nadenken. Van de corporate story tot de beeldselectie en van de website tot de bemanning van een beursstand. Rudi Westendorp en Ronald geven mij veel vrijheid. Die vrijheid vind ik een dikke plus. En die pak ik ook zelf.’
‘Leukste opdracht tot nu toe’
Naast directieleden Ronald en Rudi zijn trainers Laura Soudijn en Kirsten Tinneveld Madsen haar enige collega’s. Een kantoor heeft Reable Nederland nog niet, de vijf werken vanuit huis of op wisselende locaties. Met al haar ervaring durft Marieke haar activiteiten voor Reable Nederland al ‘de leukste opdracht tot nu toe’ te noemen. ‘Tuurlijk gaat er ook weleens wat mis. Dat hoort erbij, daar is ook ruimte voor. Het is hier een veilige werkomgeving. En het is een fijn team. Iedereen heeft zijn of haar expertise. En het zijn allemaal sterke persoonlijkheden. Ik moet ook weleens volhardend zijn. Dan is het: ja maar ik vind de kleur oranje voor de huisstijl niet mooi. Maar het maakt niet uit wat jij er als persoon van vindt, het gaat erom: brengen we over wat we willen? Op dat moment moet ik me ergens hard voor maken.’
Persoonlijke missie
Inmiddels voelen haar activiteiten voor de vereniging niet langer meer als werk. Het is bijna een persoonlijke missie geworden. ‘Wat mij opvalt: er zijn heel veel initiatieven in de zorg. Maar allemaal op een eigen eilandje. Ik mis weleens de efficiency. En de zorg heeft geen best imago. Als vereniging hebben we grote ambities. Ook vanuit communicatie kun je daaraan iets toevoegen. Als ik vanuit mijn positie een waardevolle bijdrage kan leveren aan verandering in de ouderenzorg in Nederland, zou dat té gek zijn.’
Reablement over vijf jaar
Als eenpersoons-communicatieafdeling durft Marieke groot te denken. ‘Waar we over vijf jaar staan met reablement? Het zou heel fijn zijn als veertig procent van de zorgmedewerkers aan de slag is met reablement. En als tachtig procent van de bestuurders er in ieder geval van heeft gehoord. Voor nu richten wij ons op zorgorganisaties. Op termijn willen we ook alle burgers gaan bereiken. Ja, dat kan ik ook zelf zijn. Als ik ooit hulpbehoevend zou worden, dan heb ik ook liever dat mijn dochter Isa tegen mij zegt: mam, doe jij dat eens lekker zelf!’ Wéér die lach.