Past de zorg beter bij de mens of beter bij het systeem?
Dat was de tweede vraag die Joris en Annemijn stelden tijdens het Passende Zorg Symposium in Nijmegen. De antwoorden verschilden, maar over één ding was iedereen het eens: de zorg zou het beste bij de mens moeten aansluiten.
Het huidige zorgsysteem neemt te vaak beslissingen vóór mensen, niet mét hen. Met de beste bedoelingen, maar zowel de hulpvrager als de hulpverlener is ondergeschikt geworden aan ‘het systeem’.
Deze gedragsverandering vraagt aan organisaties om meester te zijn van hun eigen ontwikkeling.
‘Begin klein, en wacht niet op een instantie die dingen voor je gaat regelen.’ Je kunt dus vandaag al aan de slag!
