Reablement

De vereniging

De vereniging helpt organisaties om het gedachtegoed van reablement zelf tot ontwikkeling te brengen door het samen organiseren van lokale netwerken, bijeenkomsten en leertrajecten.

De Vereniging Reable Nederland (hierna Reable Nederland) is een initiatief van een aantal grote zorgaanbieders die het gedachtegoed van reablement omarmen. Zilveren Kruis en VWS steunen dit initiatief.

Gebaseerd op (het ontwikkelen van) een gemeenschappelijke visie, informatie, praktijkervaringen, inzicht, reflectie en oefening. Het is een beweging vóór en dóór burgers, hulpverleners, managers, directeuren, bestuurders en (lokale) overheid. We helpen elkaar onszelf te helpen. Samen zorgen we ervoor dat we de kwaliteit van leven verbeteren, het werk voor hulpverleners aantrekkelijk maken en de zorg toegankelijk en betaalbaar houden. Reablement is een meerjarige beweging met duurzame effecten op de lange termijn blijkt ook uit onderzoek.

Onze ambitie is groot. Doe je mee? We willen de beweging rondom reablement in heel Nederland verder op gang brengen. De belangstelling voor reablement is omvangrijk en reablement komt ook steeds vaker in beleidstukken en publicaties terug. Het is nú tijd voor de volgende stap!

Reable Nederland werkt samen zorgorganisaties. Zorgorganisaties kunnen ook lid worden van de vereniging Reable Nederland. Onze leden zijn:

De leden

Zorgbalans
Zorgspectrum logo
Zorgpartners logo
De haven logo
Lelie logo
Mijzo logo
Aafje-logo-paars

Leden over hun lidmaatschap

Wat maakt dat zorgorganisaties lid worden van Reable Nederland? Leden vertellen enthousiast over hun stap naar het lidmaatschap. In hun verhalen komt naar voren dat het draait om kwaliteit van leven ouderen, de regie bij de ouderen moet liggen, autonomie in de zorg een actueel thema is en dat reablement ook intramuraal ingezet kan worden (het is breder dan ouderen langer thuis wonen/ouderen langer zelfstandig wonen). Kortom, we bundelen onze krachten om een bijdrage te leveren aan een duurzame transformatie van de ouderenzorg.

• Fundis

De cultuuromslag zit h’m in luisteren

De principes van reablement - van zorgen vóór naar zorgen dát - laten zich niet alleen goed vertalen naar zorg en welzijn. Ook in de hulp in de huishouding zijn toepassingen kansrijk.

• De Haven

De Haven lid van Reable Nederland

De zorg mét elkaar anders organiseren is de grote uitdaging. Het is belangrijk dat we de beweging maken van zorgen-voor naar zorgen-dat. We willen echt door de ogen van ouderen gaan kijken.

• Warande

Nieuw lid Warande

Met een flink portfolio aan eerdere functies klopt Harry Finkenflügel in 2018 aan bij Warande. Ervaring die hij vooral opdeed in de gehandicaptenzorg, onder meer bij ’s Heeren Loo.

In de praktijk

• De praktijk van Mijzo

Deze benadering vraagt een andere manier van denken van medewerkers en ouderen. In plaats van ’zorgen voor’ ligt bij het programma LAT de nadruk op ‘zorgen dat’. De inhoud van de interventie verschilt, afhankelijk van de individuele doelen van de oudere, en is gericht op zelfstandigheid en participatie. Het programma duurt maximaal 12 weken. LAT is een interdisciplinaire werkwijze, waarbij ouderen door de wijkverpleging samen met een fysiotherapeut en ergotherapeut begeleid worden naar zelfstandigheid.

Active senior man is jogging. Healthy retirement lifestyle.

Lid worden

Wil je als organisatie echt een verandering bewerkstelligen in de ouderenzorg? Word dan lid! Binnen de vereniging vind je een groep van bevlogen zielsverwanten en de gelegenheid om niet alleen over reablement te praten maar het ook daadwerkelijk te doen.